Slik får du system og orden på kjøkkenet

Photo by Jonathan Pielmayer on Unsplash

For de aller fleste er kjøkkenet kanskje det stedet der det kan være vanskeligst å holde rent og ryddig. Det spiller nesten ingen rolle om du har stort eller lite kjøkken. Resultatet er oftest det samme. Frokost, lunsj, matpakker, middag, kveldsmat, snacks, baking, morro og stress for å rekke alle aktiviteter. Det er mye som skjer på kjøkkenet til alle døgnets tider og det er mange som er innom. I tillegg til at alle i familien kanskje har litt ulik standard på hva som er ryddig og ikke. 

Så hva er trikset for å få alle i familien til å holde oversikt og orden på kjøkkenet? Og hvorfor trenger vi egentlig å ha bedre oversikt i skuffer og skap?

Ulemper med rot

Et rotete kjøkken inspirerer sjeldent til matlaging og kos. Det å måtte rydde rett før matlaging eller lete lenge etter matvarer og kjøkkenutstyr kan demotivere de fleste. Det samme gjelder at ting er plassert på mange ulogiske steder så du må fly frem og tilbake for å hente det du behøver.

Orden på kjøkkenet gir deg bedre økonomi og tid!

Det er fort gjort at ting blir rotete på et kjøkken. I en familie er det mye som skal lages, lagres og gjøres i løpet av en dag. Og ofte tenker vi at “jeg legger den bare her så sparer jeg litt tid”. Men, det ene sekundet du sparer den ene gangen kan resultere i timesvis med leting, innkjøp av nye ting siden du ikke finner det du skal og mat som blir glemt og kastet. Det er nok at en person begynner å legge en ting feil, så slenger resten seg på.

God oversikt og ryddighet vil utrolig nok gjøre at middagen gå raskere, du reduserer matsvinnet og forbedrer din egen økonomi. Dårlig oversikt og matvarer som glemmes koster familier 17.000.- i året.

System i skuffer

De aller fleste av oss slenger nok varene rett fra butikken og inn i en skuff som er litt uoversiktlig og kanskje allerede stappet full av varer. Dette gjør det vanskelig å se hva vi egentlig har og hva som er utgått. 

Ofte er det ikke plassen på kjøkkenet det kommer an på, men hvordan vi har organisert oss. Dette kan du gjøre for å få mer system:

  • Bruk beholdere

Litt avhengig av hvor stort kjøkken du har, kan det være lurt å organisere tørrvarene i gjennomsiktige glass/bokser med lokk. Dette vil gjøre varene veldig enkle å stable og du risikerer ikke at det blir hull i poser og unngår småkryp. I tillegg vil det være veldig enkelt å se hva som er i boksene og hvor mye du har igjen.

Bruker du noen fine bokser er det heller ikke noe i veien for å bruke varene som dekorasjon på kjøkkenhyller.

  • Bruk helst skuffer

Skuffer gir bedre oversikt. Innholdet i skuffer blir mye mer tilgjengelig enn innhold i dype benkeskap.

  • Grupper matvarene

Del inn skuffene i ulike kategorier. På samme måte som at vi ofte gir bestikk og glass hver sin skuff kan det være naturlig å gi f.eks. tørrvarer til baking, tørrvarer til middag (pasta/ris, etc.), hermetikk, te og kaffe, sauser og krydder osv. egne skuffer eller områder. Har du lite skuffer kan du også bruke skuffeinndeler, bokser eller kurver.

  • Fast plass

Når du gir alt faste plasser går det av seg selv å finne frem. Men, det fungerer bare om du husker å legge alt på plass etter bruk.

  • Plassering

Tenk over hvor du plasserer både matvarer og kjøkkenutstyr. 

Som hovedregel skal ikke de mest brukte tingene på et kjøkken være mer enn en armlengdes avstand fra der du står oftest og lager mat eller vasker. Plasser ting mest mulig effektivt og i nærheten av der du utfører aktivitetene. Baker du? Da kan det være lurt å ha bakevarer og utstyr i nærheten av det området du bruker for å bake. Drikker du kaffe? Da bør kaffe være i nærheten av kaffemaskinen.

  • Rydd

Vi kjøper stadig inn nye ting fra butikken. Og de fleste av oss lemper det inn øverst i skuffen eller fremst i skapet. Problemet er da at alt det gamle skyves lengre bak for hver handletur og glemmes. Sett av en dag annenhver uke til å gå gjennom de oftest brukte skuffene. Rydd opp og kast det som er for gammelt. Men, aller helst har du orden og flytter eldre varer fremst og nye bakerst etterhvert som du handler.

  • Tenk

Tenk over hva du kjøper og om du virkelig trenger det. Med oversikt over hva du har i alle skuffer og skap unngår du bomkjøp og unødvendige ting. Du ser også om det er plass til mer i skuffene dine.


You may also like Se alle