Denne sommern kan utvalgte områder i Norske storbyer få prøve seg på den siste megatrenden: alt mulig levert hjem på 10 minutter. Kavall.co og Foodora Markets leder an.
Hos Gryning syns vi dette er utrolig spennende, fordi #lynlevering vil utfordre våre handlevaner. Men også fordi vi har jobbet en stund med å gjøre det motsatte, nemlig abonnement på #langvarer. La oss forklare litt, og dele 5 grunner til at vi også trenger det motsatte av lynlevering.
Kavall og Foodora på vei i Amazon-fart
Denne sommern vil vi bli servert dagligvare av Kavall.co og Foodora Markets, som lover å ha en sykkel på plass på nulltid. I storbyene i det minste, hvor Foodora allerede har åpnet sin tiende "dark store" (via E24). Kjernen av virksomheten bud, og målet er volum. Middelet er vår utålmodighet, og tallene så langt tyder på at det virker.
Når vi klikker rundt i disse appene er det besnærende å kunne få levert en discokule og en ladekabel levert i samme slengen som Toro tomatsuppe og en Solo.
Men fra spøk til revolver. Tjenestene for slik "lynlevering" har vokst med rakettfart i Europa og nå kommer det for fullt til Norge, og vil utfordre oss til å prøve ut nye måter å handle på.
Vi har allerede sett hvordan Foodora har blitt en paraply for all takeaway, med alt det innebærer, men nå kommer det til dagligvare, sportsutstyr og bortimot alt annet du kan tenke deg. Det hele er en del av en startup-megatrend for å kapre "lastmile" - men det er en annen historie, som også har en klang av Facebooks "move fast, break things". Også her er Gryning litt motsatt.
Fordi vi gjør noe som ligner tenkte vi det var relevant å introdusere vårt tankesett rundt smart forsyning av husholdninger, med kunden, verdikjeden, kvaliteten og planeten i førersetet.
Hos Gryning gjør vi det motsatt
Her hos Gryning er hele gründerteamet småbarnsforeldre - vi har faktisk 10 unger mellom oss. For oss er 10 minutter for seint. Og ihvertfall om vi regner med den tiden det tar å finne og huske det vi skal plukke i appen med ett troll skrikende på hvert bein.
Vi må ha det i skuffen vi. Helst den nærmeste.
10 Grunner til at litt saktere også funker
Derfor tror vi at "levert på 10 minutter" sikkert er nyttig i noen tilfeller, men at det må mer innovasjon til for å tilby relevante nye handlemønstre. Vi satser på abonnement på langvarer med månedlig levering. Vi har gått i motsatt retning, og tenker at det finnes en smartere måte å handle på. Det er av flere grunner.
#1: Vi trenger ikke flere handleturer
Om det er på nett eller i butikk spiller ikke den store rollen. Med tidsklemma godt plantet på nakken trenger vi ikke flere handleturer. Likevel er det meste lagt opp på denne måten.
Vi vil ha færre rutineturer i butikken.
#2: Impulskjøp og kostnadstrylleri
Lynlevering med gratis frakt er topp, men det koster å levere lite mange ganger. Det må hentes inn på den ene eller andre måten. Samme er det med mange besøk i butikk, impulskjøpene ved kassa drar opp husholdningens kostnader.
En smart forsyning av husholdningen som er gjennomtenkt, litt saktere, men forutsigbar og praktisk vil kutte kostnader.
#3: Matsvinn og emballasje
Mange raske små transaksjoner på dagligvare driver volumet på hver enhet ned. Hvem trodde vi trengte en 5-pack med gulostskiver for 20 år siden? Det blir mer plast og mindre gjennomtenkt.
#4: Vi vil handle med bevissthet og fornuft
Vi vet at vi kan legge inn en stemme på fremtiden med lommeboka, men det er slitsomt, og tidsklemma tvinger frem raske valg. Derfor må vi nærmere de som lager maten, og informasjonen om verdikjeden må tydeligere frem.
#5: Vi vil ha riktig mengde av riktig vare
Handler vi langvarer kan vi bruke litt mer tid på å beslutte riktig vare. Vi kan ha en mening om det som vi også kan smake. Da må vi være trygg på at vi kan få riktig mengde over tid, uten å måtte fylle handlekurven på nytt 3-4 ganger i uken.
Dette kan teknologi hjelpe oss med, til og med uten av vi behøver se så mye til den teknologien.
Hva tenker du?
Modige, dyktige og innovative startups med mye kapital bak vil denne sommern utfordre byfolks handlevaner på en måte vi ikke har sett før.
Vi heier på alle til å prøve nye måter å handle på, og har lyst til å invitere til en liten løpende avstemming på hva du tror er best for familie, husholdning, samfunn og planet i årene som kommer.
Si hva du mener i kommentarene til denne bloggposten på Facebook eller LinkedIn.
(psst. Lik & følg mottas med 🙏🏼).