Tid for å handle annerledes!

På tide med en liten oppdatering fra hverdags-lab'en her hos Gryning. Lurer du på hva som skjer? Er det snart tid for å handle annerledes på ekte? Les videre!

En gerilja-pilot

Vi startet opp tidlig på året, og sammen med 100 pilotkunder har vi nå testet både produkter, utvalg, leveranse og kundeopplevelse i et drøyt halvår. Til alle dere som våget handle litt annerledes: TUSEN TAKK.

Dere har hjulpet oss sette tonen for hva vi skal gjøre, og enda viktigere, hva vi ikke skal gjøre.

Nå har vi en ambisiøs plan på bordet for en ny måte å handle på, hvor vi kan handle sammen - både for lommeboka, smaksløkene, helsa og planeten. 

Hensikten er å bidra til raskere positiv endring i hele verdikjeden, simpelthen fordi det er det som trengs akkurat nå. Alle gode krefter på én gang må til, og vi skal tilby dette med ett enkelt klikk for å komme i gang.

Et knippe pappa'er på jobb

Ideen Gryning sprang ut fra et knippe pappaer med et sterkt ønske om å gjøre det enklere å leve mer bærekraftig. Ved å ta grep rundt dagligvarer og forsyning av husholdninger fant vi et colombi-egg med potensiale til å nulle ut CO2 utslippene fra norsk oljesektor. 

Men ikke nok med det. Ved å endre veien fra jord til bord for de beste produktene, fra de beste produsentene, kan vi også

  • skape enklere handleopplevelse, 
  • gi flere muligheten til å spise bedre og renere,
  • leve mer bærekraftig
  • og samtidig betale mindre

Store ord for et lite team. Med bare 4 på jobb, to pappapermer gjennomført, mens vi har driftet og bygge tjenesten samtidig, sier det seg selv at det nå er tid for en ny fase. 

På tide å gi gass for å redusere Co2

Siden sommeren har vi hatt dialog med investorer med fremtidsvyer og guts og det er flere enn oss som tror det er rom for å handle annerledes i et marked på 200.000.000.000kr. Nå vet vi hvor vi skal, og stegene vi må ta de neste årene for å komme dit.

Vi har også funnet vårt forbilde i Amerika. Helt siden 2014 har Thrive Market gått motstrøms med robuste verdier og en etisk plattform i bunn. På veien har andre mer kommersielle (som f.eks. Instacart) fått mer oppmerksomhet, men i dag er Thrive Market i stødig vekst med over 1 million medlemmer, en svært robust drift, og alt fra Tony Robbins til John Legend og Demi Moore som kunder og investorer. 

Vi melder oss inn i en klubb under fanen "Ethical Consumerism", og henvender oss til kunder som føler seg hjemme dér.

Det er en viktig bekreftelse på at det er smart butikk å drive med etikk og verdier i bunn. Med Gryning plassert som et "etisk orientert abonnement på bedre dagligvarer til skuffer og skap" har vi også fått oppmerksomhet fra slagkraftige fagmiljøer, mediepersonligheter og fremoverlente leverandører.

De forstår at tiden vi er i krever handling og er villige til å satse og skape noe annerledes. Vi gleder oss til å dele mer av dette i ukene og månedene som kommer.

Put your impact where your mouth is

Men bevisene for modellen vår ligger fortsatt i fremtiden. Derfor må vi ta grep nå for å befeste Gryning som en impact-by-design virksomhet.

Vi har besluttet at Gryning så raskt som mulig skal sertifiseres som B-Corp, og at vi skal jobbe med investorene for å vedtektsfeste ting som 1% for the planet, Founders Pledge og betydningsfulle grep innen Effective Altruism gjennom eksempelvis et corporate pledge med Giving what we can.

Slik sementerer vi intensjonen om at vår suksess aldri kan bli til et gammeldags kommersielt profitt-monster, og setter retningen for en virksomhet som bidrar positivt i alle retninger. Samtidig må vi være ydmyke overfor at vi trenger fart for å skape endring, og fart krever kapital - så balansen er avgjørende. 

logos b-corporation, founders pledge, 1% for the planet

Du er viktigst

I vår neste fase ligger det bare ett eneste spørsmål igjen på bordet som avgjør om vi sammen vil bidra til en formidabel endring:

Er den moderne familien villig til å forsyne husholdningen litt annerledes for en bedre hverdag og en bedre planet uten å betale for mye?

Det høres innlysende ut, men det er vanskelig å endre rutiner og måtene vi gjør ting på. Man må rett å slett bare prøve. Vel over dørstokken går det oftest ikke lenge før den nye vanen har blitt gammel og en helt naturlig del av hverdagen.

Vi skal i hvert fall gjøre alt vi kan for å gi deg en god opplevelse. Håper du vil være med, så vi i løpet av høsten får bidra til å gjøre din hverdag enklere og mer bærekraftig uten at det skal koste skjorta.

BærekraftForbrukermaktHvaskjerHverdagslabLommebokaPlanetenSlowshoppingSmartforsyningStartupVerdierVisjon