Retailmagasinet snakket nylig med klima og kommunikasjonsekspert Christopher Mortensen om hva varehandelen må få til for å bli grønnere på ekte. Diskusjonen går høyt på LinkedIn om hvem som er flinkest i klassen på grønn handel i Norge, og det vil vi i Gryning være med på!
Hans råd (kortet ned og presisert) var:
- Fremtidens butikker må støtte mindre forbruk (reparasjon, smartere forbruk, utleie, reparasjoner)
- Butikker må merke produktene bedre så det er mulig å være en klimabevisst forbruker
- Butikkene må ha oversikt over verdikjeden
- Vær forberedt på sterkere regulering og strengere krav
Vi heier på dette, og grunnen til at vi startet Gryning var nettopp for å utfordre gjenom en praktisk tilnærming til bærekraft i de to siste leddene av dagligvare-verdikjeden.
Her er hva vi gjør og planlegger gjøre:
Mindre forbruk
Hos Gryning fokuserer vi på de holdbare varene i husholdningen. Altså "non-perishables". Som Cutters leverer den enkle klippen og ikke noe annet leverer vi det som ikke går ut på dato med det første; varer som varer. Ferskvare, frysevare, frukt og grønt det er gøy å handle andre steder.
Da kan vi levere Riktig Mengde basert på husholdningens behov, levert månedlig. Ved å handle mer av gangen blir det gode priser til forbruker, som understøtter bedre kvalitet, og da tror vi; mindre svinn.
Vi tror også det å ha riktig mengde av riktige varer i skapet hjemme vil føre til færre turer i butikken, som reduserer impulskjøp av små og hylle-pris-optimaliserte varer.
Merke bedre
Vi har som mål å merke bedre enn noen andre. Men det er krevende.
Selv om vi startet med færre varer enn når Spar 800 åpnet på Gjettum i 1983, er det mye jobb å spore alt som spores skal. Verdikjede, CO2e/kg, fairtrade, allergier, hyllelevetid, vegansk, glutenfritt (eller "fri for gluten").
Vårt fortrinn er at vi bygger på verdens kraftigste e-handelsteknologi og bygger datamodellen fra bunnen. Da kan vi få til ting med vår lille varekatalog som vil være vanskelig for de store.
Vår visjon er komplett, troverdig og sporbar merking så forbruker kan ta bevisste valg. Vi lener oss mot andre utfordrere for inspirasjon, som f.eks. Provenance.org som jobber med å levere full sporbarhet på verdikjeder helt opp til forbruker i nettbutikker.
Verdikjedeperspektiv
I dagligvare må det tenkes annerledes om det skal skje noe raskt tror vi. Derfor inviterer vi moderne familier i hele Norge til å bli med på en litt ny måte å handle på, med riktig mengde påfyll av varer som varer med kun en tung månedlig levering.
Får vi med oss husholdninger på et slikt "utklipp" av handlekurven skaper vi innkjøpsmakt, først i liten skala, etterhvert så det monner.
Vi tror at dersom 1000 husholdninger sier de vil kjøpe et større kvantum om gangen i en smartere emballasje, så vil produsentene endre seg fortere enn i dag. Vi tror også dette er bortimot umulig å eksperimentere med i etablerte verdikjeder.
Kanskje kjøper vi sammen inn 24 tonn AXA Økologisk havregryn på denne tiden neste år?
For å legge på ytterligere press etablerer Gryning smarte lokale pakke-fasiliteter så vi kan pakke smartere selv når kundene sier ja, men bransjen ikke følger med.
Være klar for strengere reguleringer og krav
Her er det tøft å være liten, og dersom vi skal få til endring bør myndighetene tilpasse reguleringer og krav for å gjøre det mulig for startups og utfordrere å komme innpå.