Når du fant det du ville ha, og prisen var helt konge, har du noensinne overveid de andre greiene enn prisen?
Hadde du kjøpt bukse av en som ikke fikk lov til å gå på do i arbeidstiden?
Det er kanskje satt på spissen, men for de fleste lever vi godt med å hoppe over enhver mental bakgrunnssjekk når vi handler på nett. Vi skal ha det. Nå. Billig. Instagram har mørnet oss. Vi jakter transaksjonen. Må ha. Har fortjent det tenker vi.
Det fører til historiene som vi hører fra Amazon i USA. Lettvinthet for oss som forbruker kommer foran bærekraftige arbeidsforhold for de som får varen hjem til oss. Det skreller marginene til de som utvikler nye produkter.
Derfor har vi en visjon forankret i «bevisst forbrukerisme». Å handle hos oss skal være et åpenbart beste valg, for de som velger å tenke seg om litt, og ikke lar seg styre av kortsiktig impuls.
Vårt bidrag skal være transparent og i balanse. Vi skal ha pakkelokaler med stemning av presanger, ikke pakkesel. Det er lurt å automatisere, men med mennesker på jobb har vi en mulighet til å løse flere av oppgavene som står uløst i forbrukersamfunnet, og samtidig yte en verdifull støtte til familier i tidsklemma.
Vi skal være innovative både i det hverdagslige og i driften sånn at resultatene våre leverer mer enn bare økonomisk gevinst.
Hva er dine forventninger til butikkene du handler av på nett?
Er du villig til å betale det frakten faktisk koster om du vet at du støtter en verdi-orientert verdikjede?